Principer för marknadsföring

Några av de delar som inbegriper i marknadsföring är t.ex.:

1. Produkt enheten/föremålet eller tjänsten som säljs. Är det svaret på dina potentiella kunders behov, önskemål och förväntningar?

2. Pris. Det kan ta en del försök och fel, men det är viktigt att hitta din prissättning. För högt och du förlorar kunder; för lågt och du kommer att minska dina vinstmarginaler – och så småningom riskera att gå ur drift. Kortfattat tar prissättning hänsyn till ett antal nyckelfaktorer, däribland målkunden, kontrollera konkurrenters prissätttning hur och ha en god förståelse av förhållandet mellan kvalitet och pris.

3. Placering. Vilka är de optimala distributionskanalerna, eller platser som ditt erbjudande ska säljas och levereras på?

4. Kampanj som försäljning, reklam, evenemang och andra sätt för att uppmärksamma dina erbjudanden framför din målmarknad.

5. Process. Hur smidig är affärsprocessen från början till slut, från när de först upptäcker ditt varumärke tills de får sin produkt eller tjänst? Hur kan du göra det mjukare?

7. Fysiska bevis. Medan ett produktbaserat företag säljer fysiska artiklar, har ett servicebaserat företag andra fysiska indikatorer på deras varumärke och erbjudanden, som deras webbplats, broschyrer och visitkort. Hur bra spelar detta in i din övergripande varumärkesimage och kampanjer?

Betydelsen av marknadsföringsprinciper

Om du är en företagsägare eller en blivande, har du säkert lagt märke till den stora mängden val du som har till hands – från att välja rätt saker till aatt få din målgrupp att köpa dem, att hålla kunderna nöjda och komma tillbaka för mer.

När du granskar och tillämpar marknadsföringsprinciper kommer du att kunna göra smartare och mer informerade affärsval. Detta kommer i sin tur att förbättra dina chanser att bygga ett varumärke som verkligen är värdefullt för dina kunder, ditt team och dig själv dramatiskt.
Prissättningsstrategi är avgörande för ditt företags framgång, varför du alltid bör optimera dina priser för din målgrupp och marknadsnisch.
Även om du har hittat en prispunkt som verkar fungera fantastiskt, finns det fortfarande okontrollerbara element som kan förändra dina omständigheter, som en ny utveckling eller konkurrenter i din nisch.

Om ditt företag inte är 100 procent online är platsen en viktigare faktor. Om du har en specialiserad produkt kan du behöva bli kreativ med de platser för att sälja in den för att se till att du visar  ditt erbjudande inför rätt audiens.

Här är en lista över marknadsföringsmetoder online som vanligtvis används av företag idag:
• Innehållsmarknadsföring (content marketing), inklusive bloggar, videor, e-böcker, grafik, podcasts och webbseminarier
• Marknadsföring på sociala medier på plattformar som Facebook, Instagram, YouTube och Twitter.
• Influencer-marknadsföring, som är en typ av marknadsföring på sociala medier.
• E-postmarknadsföring för att engagera leads och kunder och vårda dem genom säljtratten.
• Sökmotoroptimering (SEO) för att förbättra sökrankningen.
• Betald annonsering, som Google Ads och sociala medier

Till sist prissättningsstrategier är marknadsföringstaktik och att spika din prissättning är ett av de bästa sätten för att förbättra din omvandlingsfrekvens.
• Att driva ett onlineföretag utan en prissättningsstrategi är som att köra ett lopp utan spår. Du måste ha en prisstrategi på plats när du driver ett onlineföretag så att du kan se till att du inte prissätter dina produkter för högt eller för lågt.

– Av John Lidén, företagsmäklare och marknadsförare hos TACTIC Företagsförmedling AB. Artiklar är skrivna i generaliserande termer.

Tjäna pengar på internet
Tjäna pengar med Sveriges ledande marknadsförare på internet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Marknadsföring

Plan för effektiv marknadsföring i sociala medier

Några centrala för effektiv marknadsföring i sociala medier Förstå din målgrupp: Det är viktigt att identifiera och förstå din målgrupp. Detta innebär att undersöka deras intressen, beteenden och preferenser för att skapa innehåll som tilltalar dem. Innehållsskapande: Innehåll är kärnan i marknadsföring i sociala medier. Detta inkluderar inlägg, videor, berättelser och annonser som är informativa, […]

Fortsättning
Marknadsföring
Marknadsföring

Marknadsföringsplaner – strategiska dokument

Marknadsföringsplaner är strategiska dokument som företag och organisationer utvecklar för att planera och genomföra sina marknadsföringsaktiviteter. En välförberedd marknadsföringsplan är avgörande för att uppnå affärsmål och skapa en effektiv marknadsföringsstrategi. Här är några viktiga steg och komponenter som ingår i en typisk marknadsföringsplan: Marknadsanalys: Identifiera och analysera din målgrupp, inklusive deras behov, preferenser och beteenden. […]

Fortsättning
entreprenör företagande Marknadsföring

Hur påverkar hållbarhet organisationen?

Företag som följer hållbarhet tenderar att skydda naturen och göra medvetna ansträngningar för att bevara naturresurser. Detta förbättrar inte bara bilden av verksamheten i kundernas och andra intressenters ögon utan förbättrar också tillgången på resurser för alla.

Fortsättning