Utöka företagsförsäljningen på webben genom att vara mer specifik

Även om människor tycker att runda nummer (t.ex. 500, 600 etc.) är lättare att förstå, anses normalt att specifika nummer är mer trovärdiga. När du är mer specifik låter du mer trovärdig och auktoritär, vilket ä gynnsamt i din digitala marknadsföring.

Vissa tidshanteringsexperter rekommenderar att planera möten vid en udda tid, till exempel 08:38, snarare än ett “runt nummer” som 8.00 eller 8.15. Det runda numret tillåter människor att anta att det är en uppskattning och riskerar att inte ge det för mycket vikt – 10 minuter hit eller dit spelar ingen roGenom att vara mer specifik, lägger du större vikt vid antalet och det uppmuntrar människor att delta i tid.

Samma princip gäller t.ex. för din webbplats/hemsida. Genom att vara specifik och ge mer detaljer ger du informationen större vikt i webbplatsbesökares sinne. Dock bör man vara försiktig så at trovärdigheten inte förloras. Allt handlar om i vilket sammanhang runda eller specifika siffror används.

När siffror används för tydlighet och förklaring är ett rundnummer vanligtvis bättre (till exempel “Arenan har c 30 000 platser” snarare än “arenan har 31 238 platser”).

Om du säljer paket av något slag på internet

  • berätta för dem vad som finns i paketet som du vill sälja. När ett paket, en uppsättning eller en samling produkter ska säljas lista varje artikel i paketet och beskriv det i detalj. Om man till exempel säljer en borruppsättning för hantverkaren, beskriver man innehållet i uppsättningen. Detaljeringsnivån beror på vad som är lämpligt för din marknad. Om du till exempel säljer till allmänheten behöver du antagligen inte ange storleken på varje borrkrona; det räcker att säga något som “12 borrspetsar från X till Y”. När detta görs var försiktig så att du inte överväldigar kunden. Om du tycker att detta är ett problem, lägg detaljerna på en separat sida och ge dem möjlighet att se dem om de vill göra det.
  • Berätta för  vad det är värt. Om du buntar ihop produkter och erbjuder paketet till ett specialpris (det vill säga lägre än kostnaden för att köpa varje produkt individuellt), visa de enskilda priserna och deras totala, så att webbplatsbesökaren kan se rabatten lätt med sina egna ögon. Att ange priset på varje artikel är mer trovärdigt än att bara ange rabatten, eftersom webbplatsbesökaren vet att de kan verifiera detaljerna om de vill.
  • Peka på den mest användbara biten. I vissa fall är det användbart att särskilja specifika artiklar som mer användbara än andra – till exempel:”För de flesta av våra kunder är den mest användbara delen av paketet två timmars konsultation med en av våra tränare.” Detta minskar inte värdet på de andra föremålen i paketet. det lyfter helt enkelt fram de specifika föremål som andra har hittat mest användbara.

– Av John Lidén, företagsmäklare och marknadsförare hos TACTIC Företagsförmedling AB.

Tjäna pengar på internet
Tjäna pengar med Sveriges ledande marknadsförare på internet.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

entreprenör företagande Marknadsföring

Hur startar jag mitt eget företag med begränsade pengar och inga kunder?

Du startar upp ett nytt företag genom att ha en strategi. Att ha en affärsplan kommer alltid att göra saker lättare. Börja först med att undersöka och den marknad du är intresserad av. Även om du är en expert inom ett visst område kan det vara användbart att ha detaljerad information om ditt område när […]

Fortsättning
företagande Marknadsföring Tjäna pengar internet

Produktlansering Online

Om du har funderat att lansera en produkt Online, t.ex. hälsoprodukt eller kanske en ebok, onlinekurs eller en annan digital produkt så går det att göra det på lite olika sätt. Det mest enkla sättet är att du låter en mentor leda arbetet med produktlanseringen och är väl investerade pengar både kort- och långsiktigt.: Ett […]

Fortsättning
Afffiliate Marknadsföring Tjäna pengar internet

Hur tjäna pengar på Internet – den magiska formeln presenteras

Om du har erfarenhet av inkomstmöjligheter via internet har du säkert observerat den ständiga floden av hype som dyker upp. Varje s.k. guru har en ny “hemlig” formel för att tjäna pengar på internet. Otroligt nog kommer nya hemliga formler på en regelbunden basis och som snabbt ber dig att glömma den gamla och gå […]

Fortsättning