Utöka företagsförsäljningen på webben genom att vara mer specifik

Även om människor tycker att runda nummer (t.ex. 500, 600 etc.) är lättare att förstå, anses normalt att specifika nummer är mer trovärdiga. När du är mer specifik låter du mer trovärdig och auktoritär, vilket ä gynnsamt i din digitala marknadsföring.

Vissa tidshanteringsexperter rekommenderar att planera möten vid en udda tid, till exempel 08:38, snarare än ett “runt nummer” som 8.00 eller 8.15. Det runda numret tillåter människor att anta att det är en uppskattning och riskerar att inte ge det för mycket vikt – 10 minuter hit eller dit spelar ingen roGenom att vara mer specifik, lägger du större vikt vid antalet och det uppmuntrar människor att delta i tid.

Samma princip gäller t.ex. för din webbplats/hemsida. Genom att vara specifik och ge mer detaljer ger du informationen större vikt i webbplatsbesökares sinne. Dock bör man vara försiktig så at trovärdigheten inte förloras. Allt handlar om i vilket sammanhang runda eller specifika siffror används.

När siffror används för tydlighet och förklaring är ett rundnummer vanligtvis bättre (till exempel “Arenan har c 30 000 platser” snarare än “arenan har 31 238 platser”).

Om du säljer paket av något slag på internet

  • berätta för dem vad som finns i paketet som du vill sälja. När ett paket, en uppsättning eller en samling produkter ska säljas lista varje artikel i paketet och beskriv det i detalj. Om man till exempel säljer en borruppsättning för hantverkaren, beskriver man innehållet i uppsättningen. Detaljeringsnivån beror på vad som är lämpligt för din marknad. Om du till exempel säljer till allmänheten behöver du antagligen inte ange storleken på varje borrkrona; det räcker att säga något som “12 borrspetsar från X till Y”. När detta görs var försiktig så att du inte överväldigar kunden. Om du tycker att detta är ett problem, lägg detaljerna på en separat sida och ge dem möjlighet att se dem om de vill göra det.
  • Berätta för  vad det är värt. Om du buntar ihop produkter och erbjuder paketet till ett specialpris (det vill säga lägre än kostnaden för att köpa varje produkt individuellt), visa de enskilda priserna och deras totala, så att webbplatsbesökaren kan se rabatten lätt med sina egna ögon. Att ange priset på varje artikel är mer trovärdigt än att bara ange rabatten, eftersom webbplatsbesökaren vet att de kan verifiera detaljerna om de vill.
  • Peka på den mest användbara biten. I vissa fall är det användbart att särskilja specifika artiklar som mer användbara än andra – till exempel:”För de flesta av våra kunder är den mest användbara delen av paketet två timmars konsultation med en av våra tränare.” Detta minskar inte värdet på de andra föremålen i paketet. det lyfter helt enkelt fram de specifika föremål som andra har hittat mest användbara.

– Av John Lidén, företagsmäklare och marknadsförare hos TACTIC Företagsförmedling AB.

Tjäna pengar på internet
Tjäna pengar med Sveriges ledande marknadsförare på internet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Marknadsföring

Plan för effektiv marknadsföring i sociala medier

Några centrala för effektiv marknadsföring i sociala medier Förstå din målgrupp: Det är viktigt att identifiera och förstå din målgrupp. Detta innebär att undersöka deras intressen, beteenden och preferenser för att skapa innehåll som tilltalar dem. Innehållsskapande: Innehåll är kärnan i marknadsföring i sociala medier. Detta inkluderar inlägg, videor, berättelser och annonser som är informativa, […]

Fortsättning
Marknadsföring
Marknadsföring

Marknadsföringsplaner – strategiska dokument

Marknadsföringsplaner är strategiska dokument som företag och organisationer utvecklar för att planera och genomföra sina marknadsföringsaktiviteter. En välförberedd marknadsföringsplan är avgörande för att uppnå affärsmål och skapa en effektiv marknadsföringsstrategi. Här är några viktiga steg och komponenter som ingår i en typisk marknadsföringsplan: Marknadsanalys: Identifiera och analysera din målgrupp, inklusive deras behov, preferenser och beteenden. […]

Fortsättning
entreprenör företagande Marknadsföring

Hur påverkar hållbarhet organisationen?

Företag som följer hållbarhet tenderar att skydda naturen och göra medvetna ansträngningar för att bevara naturresurser. Detta förbättrar inte bara bilden av verksamheten i kundernas och andra intressenters ögon utan förbättrar också tillgången på resurser för alla.

Fortsättning