Feedback från kunder – några exempel

Vikten av kundens feedback är en av de mest övertygande metoderna för att förbättra marknadsföringen av t.ex. en e-handelsbutik, dock kan det vara svårt att få kundåterkoppling eller som ordspråket säger, ”För varje kund som klagar förblir 20 andra kunder tysta .”

En förlorad kund är inte den enda skadan . Studier har visat att varje missnöjd kund vanligtvis delar den otillfredsställande upplevelsen med 8 till 20 andra. Har man ett tjänsteföretag kan det bli förödande.
Med den ökande användningen av sociala medier, är det inte ovanligt för negativ feedback att gå viral och skada trovärdigheten av ett varumärke.
För att skapa kundlojalitetet är det viktigt att kunden förstår att du bryr dig om honom / henne . Om du värdesätter dina kunder genom att be om feedback, du kan hålla dem engagerade med dig. För att ta itu med detta bör företag hitta nya sätt att engagera kunder.

Några exempel på feedback som du kan implementera

1. Support via Livechat som kan lösa många problem, bland dem hjälpa kunder som är oförmögna att lokalisera de objekt som de söker eller få svar på frågor om tillgänglighet, betalning , frakt, etc.

Chatt kan hjälpa ett företag att komma närmare sina kunder genom bättre förstå deras behov och utmaningar . Det hjälper också till att identifiera mönster om det finns några återkommande problem och hjälper till att hitta långsiktiga lösningar för dessa frågor. Olinetjänster såsom t.ex. Weply.se låter dig skapar levande chattar på din webbplats. Såsom med andra typer av feedback, kvaliteten på din respons spelar en avgörande roll i att uppnå optimala resultat. Du kan öka den effektiviteten av din onlinechatt genom att göra den proaktiv och ställa chattfönstret att visas när en kund har varit på en sida under en viss tid, till exempel 20 sekunder.

2. Lägg upp en länk till en undersökning på sociala medier

3. Kör tävlingar i sociala medier

4.Använd en feedback-ruta. ) Erbjud en belöning i utbyte mot feedback

5. Övervaka sociala mediekanaler och svara på kommentarer gällande ditt företag

6. Begär återkoppling på orderbekräftelsessidan

7. Skapa en online-community

8. Begär feedback när en vagn överges

9. Skicka e-postundersökningar till nya kunder

– Av John Lidén, företagsmäklare och marknadsförare hos TACTIC Företagsförmedling AB.

Tjäna pengar på internet
Tjäna pengar med Sveriges ledande marknadsförare på internet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Marknadsföring

Plan för effektiv marknadsföring i sociala medier

Några centrala för effektiv marknadsföring i sociala medier Förstå din målgrupp: Det är viktigt att identifiera och förstå din målgrupp. Detta innebär att undersöka deras intressen, beteenden och preferenser för att skapa innehåll som tilltalar dem. Innehållsskapande: Innehåll är kärnan i marknadsföring i sociala medier. Detta inkluderar inlägg, videor, berättelser och annonser som är informativa, […]

Fortsättning
Marknadsföring
Marknadsföring

Marknadsföringsplaner – strategiska dokument

Marknadsföringsplaner är strategiska dokument som företag och organisationer utvecklar för att planera och genomföra sina marknadsföringsaktiviteter. En välförberedd marknadsföringsplan är avgörande för att uppnå affärsmål och skapa en effektiv marknadsföringsstrategi. Här är några viktiga steg och komponenter som ingår i en typisk marknadsföringsplan: Marknadsanalys: Identifiera och analysera din målgrupp, inklusive deras behov, preferenser och beteenden. […]

Fortsättning
entreprenör företagande Marknadsföring

Hur påverkar hållbarhet organisationen?

Företag som följer hållbarhet tenderar att skydda naturen och göra medvetna ansträngningar för att bevara naturresurser. Detta förbättrar inte bara bilden av verksamheten i kundernas och andra intressenters ögon utan förbättrar också tillgången på resurser för alla.

Fortsättning